maistologas

Tinklaraštis apie mitybą

Energijos atsargos

Komentarų: 1

Gyvybinės energijos atsargos kaupiamos trimis pavidalais. Organizmas lengviausiai gauna energijos iš kraujyje esančio cukraus. Kadangi cukrus sparčiai panaudojamas energijai gaminti, jo kiekis kraujyje labai nepastovus. Cukraus kiekį kraujyje reikia nuolat papildyti iš kito – didesnio „degalų“ šaltinio. Šis šaltinis – glikogenas, kurio struktūra artima krakmolui. Glikogeno atsargos kaupiasi raumenyse ir kepenyse. Glikogenas lengvai virsta cukrumi, kurį degindamas organizmas gauna energijos. Trečiasis energijos „sandėlis” yra riebalai. Riebalų pavidalu sukaupta potenciali energija gerokai didesnė nei gaunama iš glikogeno, tačiau organizmas iš riebalų energijos gauna kur kas sunkiau.

Jei kūno sukauptą energiją lygintume su pinigų atsargomis, kraujyje esantį cukrų būtų galima vadinti kišenėje ar piniginėje laikomais pinigais – jie lengvai pasiekiami, tačiau palyginti greitai išeikvojami; glikogenas prilygsta einamajai banko sąskaitai, iš kurios nesunku papildyti piniginę; riebalai – tarsi solidus terminuotasis indėlis, kurį kebliau paimti.

Kraujyje esantis cukrus tiesiogiai panaudojamas energijai gaminti. Raumenyse ir kepenyse sukauptos glikogeno atsargos
panaudojamos kaip energijos šaltinis, kai kraujyje sumažėja cukraus. Riebalų pavidalu sukauptos potencialios energijos atsargos yra paskutinis energijos šaltinis – jis panaudojamas tik išimtiniais atvejais.

Energijos teikiantis maistas

Trys pagrindinės energijos teikiančios maisto sudedamosios dalys yra angliavandeniai, riebalai ir baltymai.Tam tikras šių pagrindinių elementų santykis lemia maisto kaip energijos šaltinio kokybę.

Angliavandeniai

Angliavandenių šaltinis – cukrus ir krakmolas. Angliavandenių junginių pagrindas – monosacharidų molekulės. Tipiškos monosacharidų molekulės yra gliukozės (cukraus) struktūros pagrindas. Krakmolas — ilgų monosacharidų molekulių grandinių junginys. Vykstant medžiagų apykaitai ląstelėse sukuriamos energijos kiekis matuojamas kalorijomis. Organizmo sudegintas gramas angliavandenių išskiria maždaug 4 kilokalorijas. Reikiamą cukraus kiekį kraujyje iš esmės palaiko angliavandeniai – iš kitų maisto medžiagų organizmas gali gauti tik labai ribotą cukraus kiekį. Vadinasi, angliavandeniai
yra būtina mitybos dalis, vienas pagrindinių energijos šaltinių. Angliavandenių gausu duonoje, ryžiuose, makaronuose, sausainiuose, javainiuose, bulvėse, šviežiuose ir džiovintuose vaisiuose, pupelėse, žirniuose, uogienėje, meduje.

angliavandeniai

Riebalai

Pagrindinis riebalų komponentas – triglicerido molekulė. Prieš rezorbuodamosi į kraują triglicerido molekulės virškinimo metu suskaidomos. Kai kuriuos pagrindinius riebalų komponentus organizmas naudoja kaip degalus – sudegintas gramas riebalų išskiria 9 kilokalorijas. Tačiau didžioji maiste esančių trigliceridų dalis vėl virsta riebalais, kurie kaupiasi organizme. Nors daug riebalų turintys maisto produktai papildo organizmo degalų atsargas, tačiau jų teikiama energija sunkiai atsipalaiduoja ir valgant daug riebaus maisto galima pakenkti savo sveikatai. Daug riebalų turintys maisto produktai — sviestas,
margarinas, įvairių rūšių aliejus, mėsa ir paukštiena (ypač jautiena, aviena, kiauliena ir antiena), padažai, paštetai, sūris.

riebalai

Baltymai

Baltymai yra stambiamolekuliniai junginiai, kurie skaidomi skyla į aminorūgštis. Aminorūgštys organizmui būtinos kaip audinių, pavyzdžiui, raumenų, hormonų ir fermentų struktūros pagrindas. Kraštutinėmis sąlygomis, pavyzdžiui, badaujant, kai išeikvojamos angliavandenių ir riebalų atsargos, aminorūgštis organizmas gali panaudoti kaip dalinį energijos šaltinį.
Sudegintas gramas baltymų išskiria maždaug 4 kilokalorijas.Tačiau esant normaliai organizmo būklei baltymai beveik negeneruoja energijos. Daug baltymų yra mėsoje, riešutuose, ankštiniuose augaluose (žirniuose, pupelėse, lęšiuose), žuvyje, piene, sūryje, jogurte, kiaušiniuose.

baltymai

One thought on “Energijos atsargos

  1. Atgalinis pranešimas: Sveika mityba, lieknėjimas ir angliavandeniai | Lieknėkim

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s